Wednesday, September 20, 2006

"kvinnor tycker dessutom helt enkelt om detta ombyte"

Just nu håller jag på att läsa "Den ensamma massan" av Riesman för min sociologikurs, som består av moderna sociologiska klassiker som behandlar relationen mellan individ och samhälle. Det här är den andra boken jag läser för kursen, den första var Bourdieus "Distinction". Någonstans på vägen så börjar jag bli lite trött. Riesman är ytterliggare ett exempel, följande på Bourdieu, på författare som försöker analysera världen, men som bara bekymrar sig om männen. Kvinnornas enda funktion är i relation till mannen. Då och då fälls kommentarer om att det ser lite annorlunda ut för kvinnor, men, det blir aldrig mer än så. Kvinnor, i form av mödrar och hustrur, är hos Bourdieu en faktor som kan höja mannens kulturella kapital genom sin goda smak. Hos Riesman är hon någon som tycker om att byta om till middagen, och som kan konsumera, och som har någon slags dold sexualitet som man (jag) anar att han är lite chockerad över. Han skriver om "kvinnornas förmåga att reagera på ett sätt som man tidigare trodde bara kurtisaner var i stånd till...". Vad det handlar om blir dock aldrig utrett"!

När skrivs det en sociologisk klassiker om min värld?

9 comments:

S. said...

Man blir så trött så himla ofta.

Du, vad sägs om att klippa mitt hår lite? Inte så mycket som du vill, men ändå. ;)

S. said...

Hm. Blogger krånglar.

emelie said...

visst kan jag göra det! ikväll? kom förbi en sväng om du vill.

Jag ska skriva en omfattande feministisk kritik och tvinga de måttligt intresserade herr professorman och herr studentman att diskutera.

S. said...

Det låter bra med både håret och kritiken. Jag hör av mig och tittar förbi om jag hinner och så. Jag vill sova nu men måste hasta iväg till skolan.

Anonymous said...

Censureras jag? Gud vet att jag är allt för borgerlig för att kommentera denna blogg men ändå. Antar att det är server-preoblem. Om inte så har vi en del att snacka om Em. Har i alla fall färsökt skriva ett par tre inlägg som försvunnit. Om du och Sandra censurerar allt jag skriver så är det okej. Men please. Let mer know. Haha. Puss.

S. said...

Haha. Alltså blogger uppför sig inte alltid som det ska så jag misstänker att felet ligger där. Irriterande.

Anonymous said...

Nej det verkar funka nu ;) Snyggt att jag lyckades skriva problem med en halländsk diftong.

emelie said...

bra att det funkar, jag har inte censurerat bort dig, jag lovar.

S. said...

preoblem haha. (tänker osökt på "koatärrrmad spoatskjoata". går fan inte att stava men jag tyckte det var roligt när jag hörde det mycket längre än alla andra som nånsin hört det)

/Sandra - för tillfället back in Norrland