Sunday, June 17, 2007

dekonstruktion

Jag tänker. Jag planerar att tänka mycket den närmaste tiden. Jag tror faktiskt inte att jag har tänkt efter ordentligt på länge. På vad jag vill, vad jag vill göra, vad jag inte vill göra, på vad som är viktigt för mig.

För många år sedan, jag var kanske sjutton år, läste jag och en vän eller kanske flera intensivt Stjärnor utan svindel. Vi älskade den eftersom den sa till oss att det gick att välja annorlunda. Med många år av sociologi mellan mig och sjuttonåringen så vet jag ju att det inte är så enkelt, alla val är inte möjliga för var och en. Men det finns en bit som handlar om mod också, att våga välja bort det konventionella och förväntade och tänka efter vad som är viktigt. För en själv, för mig.

Dekonstruktion är väl det fina ordet. Synliggörande och dekonstruktion av maktrelationerna som omger oss. Mig.

5 comments:

Anonymous said...

Jag vill också tänka. Läger 1 är avklarat och jag är redan inne i Tallkrogenkoman. Totalt asocial och världen är avstängd. Kan inte du ta med dig Linneas tröja till läger 3 så kan jag lämna den till henne sen?

Anonymous said...

jo det är ju nåt med det där att jobba nästan all vaken tid på dygnet som gör att världen utanför tallkrogen känns oviktig... självklart tar jag med tröjan, tittade just på den. hör av dig om du skulle vilja umgås, eller för den delen, fylla på med lagom intelligensbefriad ledigpåtallislitteratur!

Anonymous said...

Jag läste också Stjärnor utan svindel när jag var sjutton. Det var en fin upplevelse som satte djupa spår...

Anonymous said...

jag läste precis om den. Jag har dragit mig väldigt länge för att inte desillusionera sjuttonåringen och upptäcka att det som var fantastiskt då bara vara banalt och ointressant idag. Men det fungerade, om än med lite snabbläddring här och var!

Anonymous said...

Jag läste om den i vintras till en uppsats och blev lite arg eftersom den innehöll alldeles för mycket data av det jag skulle undersöka, och jag hade alldeles för lite tid... Men jag håller med dig, om man snabbläser på vissa ställen så är den fortfarande underbar =)