Saturday, December 09, 2006

Infödd Soldat

Såg just Infödd Soldat på Fyris. Jag vacklade omtumlad ur salongen och in i personalutrymmet och försökte torka mina tårar. Så mycket som jag har läst om 2:a världskriget genom skolsystemet, sett filmer, läst böcker, blivit vallad på krigskyrkogården i Normandie, men aldrig har någon ens nämnt det här temat. Precis som Sverige har hållit sig fast vid bilden av neutraliteten så håller vi oss alla fast vid bilden av de goda allierade. Ja visst, men sen är världen väl aldrig så enkel att dela upp i svart och vitt. Segrarnas historia berättas, men sällan historien om de som möjligjorde segern. De som dog som kanonmat och som aldrig blev befordrade. Så gå och se den här filmen och fundera på vad som ligger till grund för det moderna Europa.

5 comments:

S. said...

Jag såg en affisch för den på ett elskåp i Sthlm och tänkte på dig.

Anonymous said...

Åh, jag vill se den. Undrar bara när jag ska hinna med det. Det där förbjudna ordet borde säger åt mig att jag borde plugga konstant inför min tenta nästa vecka.

emelie said...

du hinner nog se den efter tentan, det är meningen att det ska gå kvar över jul!

Anonymous said...

Hej hej saknar dig. jag o A har d bra, antligen framme i Mwanza. Nu ska jag ata den dar hypade avocadopizzan. finns det nagon bra strang feministisk bok du kan rekommendera? Jag haller kanske pa att tappa bort mig. Jag behover en feminstisk upplaxning. Umgas for mycket med killar.

emelie said...

och det ska man få höra från dig! vill du ha nåt som du kan få tag i därnere? jag läser Nancy Fraser just nu och jublar varje gång. Du skulle gilla henne, men kanske svårt att få tag på därnere... Men jag vet att jag läste nåt på danska på internet, NIKK kanske...

för övrigt j, hur länge tänker du stanna?