Thursday, December 14, 2006

lite hopp och lite katastrof

Okej då, det finns lite hopp. Det finns bra människor som faktiskt tänker. Appropå Planeten på svt så läste jag nyss en blogg som startats efter att innehavaren sett just Planeten. Så jag tror lite på mänsklighetens förmåga att fatta.

Å andra sidan hörde jag på radion i morse om torkan i Malawi och hur regnperioderna blir allt kortare. Jag känner igen det från Ulembwe där de påpekade att regnperiodernas stabilitet var försvunnen. Regnen kommer senare, för ett år sen en månad sent, vilket kan förstöra skördarna. Det är så konkret och så långt från dumma kommentarer som "men det är väl bara skönt om det blir lite varmare i Sverige". Jovisst. Men se också västra Sverige som regnar bort just nu. Det ska snöa den här tiden på året, inte regna.

Så slå in paketen lagom mycket, ta tåget om ni ska åka någonstans över jul, och ät kravmärkt julmat!

4 comments:

Anonymous said...

Ja, var är snön? Jag undrar lite av det här vädret i Sverige som är naturlig variation och hur mycket som är klimatpåverkan. Jag har börjat sortera även hårda plastförpackningar nu, det har jag inte gjort tidigare. Alltid nåt...

emelie said...

Hemma hos mig är det ju helt hopplöst att sortera, eftersom det enda som finns är brännbart och kompost. Sen förutsätts det väl att man har bil och kan köra iväg resten. Jag sorterar typ allt av bara farten, men vet inte var jag ska göra av det, så jag har växande berg av metall, kartong och glas. Fast plast har jag gett upp, har inte plats för mer...

Anonymous said...

David är med dig!

http://meningenmedlivet.blogg.se/201206144335_julhlsning_till_familjen.html

Anonymous said...

Äh. Davids blogg, inlägget "Julhälsning till familjen"