Thursday, November 16, 2006

där borta mellan bergen

Nu far jag till Värmland ett par dagar. Jag ska hänga utställningen som jag gjorde i våras i missionskyrkan i Karlstad imorgon, och vem vet, kanske prata något om den senare i helgen. Men jag vet inte riktigt vad jag skulle säga. Bilderna talar så mycket för sig själva. jag tittar på dem och ser värmen hos de här tjejerna och vet vad glada de gjorde mig när allt annat var så jobbigt. Jag tror så mycket på dem och hoppas att nu när de tar examen här i dagarna så har de förhoppningsvis fått möjlighet att få sina symaskinslån och kan starta sina små företag och bli självförsörjande! Om de har tur kan de få sy skoluniformer åt någon skola och får komma igång ordentligt. Och jag hoppas att Estelina också får sina pengar trots att hon inte har några föräldrar som kan betala en insats. Jag hoppas att de får möjlighet att vara självförsörjande utan att behöva försörja alltför många andra. Jag hoppas att de inte får barn alltför tidigt och att när de får barn är det med en man som inte sticker. Jag hoppas att de överlever i ett distrikt där alltför många dör i hiv/aids. Jag hoppas att jag orkar åka tillbaka till bergen någon dag.

8 comments:

S. said...

Hört "Värmlands indianer" med Tomas Andersson Wij förresten? Den är fin...

Anonymous said...

Anonymous said...

Nu tycker jag du varit borta tillräckligt länge... Min carolinadisciplin försvinner totalt när du inte är där.

Anonymous said...

den som väntar på nåt gott... (imorgon förhoppningsvis redan halv nio för nu har jag slarvat som bara den!)

S. said...

Då ska vi fixa det nångång... TAW-låten alltså.

Anonymous said...

Sa du traffade mr H?
Alltsa det kanns ju som att det ar ganska svart att fa till det ratt med honom...han ar inte sa himla sympatisk, eller natt.
Alla rektorerna m fl ar pa Ruaha nu och aven var kara gamla handledare Godrey!!! Extremt kul. Han passar ju inte heller sa val in i gubbganget som sitter o dricker ol pa skolgarden. (ja det ar sant).
Om tva veckor semester!!! Raknar ner.

Anonymous said...

De sista siffrorna jag sag i tidningen var att Makete var mest smittat och Njombe tvaa.

emelie said...

nä, jag missade haule, han hörde inte av sig till mig förrän precis innan de skulle åka...

jag tycker att han är bra på sitt sätt, men han har definitiv sina sidor.. men hälsa ändå, om du hinner läsa innan han åker.

ja makete ligger väl längre upp i bergen, eller hur, om man åker bakvägen, förbi Ulembwe och bortåt mbeya...