Thursday, November 16, 2006

systerskap

Mina tankar går kring systerskapet. Jag vet nog ungefär vad jag tycker, att det är viktigt, grundläggande, nödvändigt men samtidigt oerhört problematiskt. Kanske är det här en ingång i uppsatsen? Det skulle det kunna vara, vilka delar av den feministiska rörelsen ansluter sig till systerskapstanken och vilka gör det inte? (samtidigt som jag tänker att utan systerskap som i solidaritet mellan kvinnor så kan det knappast finnas någon feminism.)

När jag börjar skriva en uppsats så är jag alltid intresserad av ett fenomen. Men snart så tar alltid den egna resan över. Jag reser med min uppsats i alla dess kringelikrokar, och uppsatsen reser med mig.

Igår tyckte jag. Jag fikade med c. och j. och vi pratade om det ena och det andra och plötsligt fick jag den där känslan i magen igen, av att det här tycker jag och det tycker jag jättemycket! Det är så lätt att förlora sig i än den ena och än den andra teoretikern och citera och resonera men inte tycka. Men känslan av att tycka att något är viktigt och tycka det jättemycket är oslagbar!

För övrigt är jag rätt stressad av allt som händer och allt jag gör. Inte så mycket uppsatsen som metoduppgiften, jobbet, utställningen som jag ska hänga i Karlstad imorgon och som jag har en känsla av att jag måste fixa till tusen saker med! Det blir ikväll.

3 comments:

S. said...

Andas, glöm inte bort att andas...

Anonymous said...

Du räddade min dag, tack.

emelie said...

så lite så mon ami!