Wednesday, November 22, 2006

jösses flickor

Hemma igen. Har dragit på mig någon slags förkylning och medföljande "Tänk om det är något farligt från Afrika"-hypokondri. Jaja, en alvedon ska väl hjälpa mot båda två.

Det har lossnat lite med uppsatsen, jag har hittat ett bra perspektiv som handlar om sociala rörelser, och helt plötsligt öppnar det sig en forsande flod av möjliga böcker att läsa, alla av sympatiska genussociologer från världen över. Jag var på Jösses Flickor igår och blev peppad av historien och mindre peppad av nutiden som verkar så hopplöst individualistisk ibland. Varför är vi så motvilliga till att kompromissa? Är det för att vi har lärt oss att vi kan göra vad vi vill, och därför ger oss ut för att iscensätta just det, utan att tänka på vad som blir kvar bakom och runt omkring? Men samtidigt, att inomfeministisk konflikt är nyttigt och nödvändigt är jag övertygad om, bara vi lyssnar på varandra, och inte bara gör själva.

1 comment:

Anonymous said...

Min förkylning har inte gått över än, det har bara blivit värre. Idag köpte jag dock Sambucol (svindyrt hälsokostpreparat men det funkade förra gången) C-vitaminbrus och massa vitlök. Jag kände mig piggare redan när jag gick hem från stan. Man ska inte underskatta psykologin.