Thursday, January 04, 2007

året som gick

sådana här dagar är det inte möjligt att ens försöka göra nåt vettigt, så här kommer året som gick istället, och sen får det vara glömt! Det är ett mycket selektivt urval.

Januari började på Zanzibar, med semester och fortsatte tillbaks till Ulembwe med tillförsikt för att vi skulle få göra det vi ville! Vi var på ett bra seminarium på Ilula, och körde igång våra genusdiskussionsgrupper.

Februari var en blandning av frustration över att inte så mycket hände och bra diskussioner och massa pepp från tjejerna på skolan. Vi åkte på seminarium på Ruaha, med en massa svenskar och mest repetition från det förra. Sen var vi i Malawi för att förnya våra visum och bråkade lite med gränspolisen eftersom vi hade läst fel och våra visum gått ut en dag tidigare än vi trodde.

Mars var mest katastrof, jag låg på min säng och läste läste läste och flydde verkligheten. Jag kom tillbaka till Sverige men minns inte så mycket.

April var produktivt, jag lyckades stoppa undan allt som hade varit jobbigt och gjorde ett sjuhelvetes efterarbete på Färnebo om jag får säga det själv. Bra diskussioner på Gävle fhsk, en fotoutställning och ett himla flängande. Sen tror jag att jag åkte till Göteborg, eller var det i maj? Det var hur som helst hur bra som helst.

Maj. Hm, var det då feministfestivalen var? Ja så var det väl, mycket jobb med det. Sen en tid på färnebo på slutet där det var aningen segt, vi mest satt av tiden. Men Ahrne hade en bra workshop om miljö vet jag, och sen hade jag och Johanna våra workshops med klassen och jag var förbaskat nöjd. Fast då var det kanske redan juni.

Juni kom och så småningom flyttade jag från färnebo och tillbaka till uppsala. Jobbade lite. Sen började min ledighet.

Juli var mycket ledighet också. Sköna veckor i Uppsala då jag fick lägenheten i ordning och återupptog livet här. Var lite i Värmland. Sen började jag jobba igen, på tallkrogen, och höll på så halva augusti minst.

Augusti var jobb som sagt. Men mycket roligt umgänge, fester långt in på morgnarna och varmt varmt varmt. Sen åkte jag och S till Köpenhamn och hade trevligt. Men här någonstans borde jag kanske ha dragit i bromsen lite. Jag var på en kurs sen direkt när jag kom hem, om hiv/aids globalt på Noaks Ark, och sen jobbade jag alla dar som var kvar av augusti. Jag åkte en sväng till Färnebo också och förstod saker om mig själv, eller grävde lite under ytan och hittade ett ormbo av obearbetade saker.

September bar med sig en teorichock, en kaotisk kurs, och totalt idiotipluggande. Hur lyckades jag? Rätt länge lyckades jag i alla fall hålla ormboet borta, väldigt medveten om att det fanns där. Men inget går för alltid.

Oktober blev aningen lugnare, men mycket jobb ändå, och mycket Fyris. Men jag blev rikligt belönad och fick fina betyg på båda mina kurser, och blev nöjd åtminstone för en stund, men drog väl upp ribban lite också i vanlig ordning.

November, ja, ehh, började med stor entusiasm skriva uppsats, och med mindre entusiasm läsa metod. Inget mer om det.

December är ju jul och julen gör mig stressad av en hel massa anledningar, ingen nämnd, ingen glömd. Tror inte att jag pluggade så mycket (för då skulle jag ha varit mer färdig nu). December slutade med en nyårsfest som vi nästan räknade bort innan, men som blev mycket bra. För bra kanske. Och nu är nu. Nu ska jag försöka gå vidare.

5 comments:

S. said...

Hur går man vidare mer än bara genom att bita ihop och låta tiden gå?

Anonymous said...

lite förträngning är också bra

S. said...

Jag är så dålig på det.

S. said...

Verkar det som...

Anonymous said...

Jag härmade dig lite...