Wednesday, March 14, 2007

frukostfilosoferande

Två saker är sådär lagom uppseendeväckande i DN idag:

"Kvalitet ska styra vården" är möjligt som tidningsrubrik. Det är skrämmande. Jag gillar inte privatisering. Om det nu var nån som trodde det.

Sen säger Lars Ohly att miljöpartiet "tyvärr är nödvändigt att ha med" i ett eventuellt kommande samarbete. Han tycker att de är för borgerliga. Hehe. Jag har funderat en del på det här, för efter senaste valet så var det som om alla runt mig helt plötsligt röstade på miljöpartiet. Och visst, det är ju jätteviktigt med miljön, men de har ibland en inte helt klar inställning till just privatisering och utförsäljning. Jag gillar inte. Lars Ohly tycker att de kan få vara med och bestämma när det gäller miljöfrågor och Eufrågor, men inte när det handlar om "skolpolitik eller avregleringar". Jag har hört att partier gärna gör så, ställer upp och är med på några frågor men snällt låter bli de andra.

För övrigt gick jag upp klockan sju och var ute och sprang. Jag kan inte låta bli att berätta det. Solen sken, det var folk överallt först, men sen, bortåt Berthåga ute på gärdet, var det bara jag och solen och jorden och våren.

Nu ska jag skriva ut det allra sista. Gå ut i solen!

3 comments:

Anonymous said...

Miljöpartiet ÄR för borgerligt, vilket är synd. Men det är väl bättre att de samarbetar vänsterut än att de aspirerar på att leka med alliansen...

Anonymous said...

fast det är ändå lite skumt, för jag uppfattar inte deras väljarkår som borgerliga. Jag har någon slags förutfattad mening om att människor röstar på dem på grund av miljöfrågan, men inte riktigt tänker efter/ tar reda på vad de tycker annars.

Sen har väl miljöpartiet, liksom FI, försökt hitta ett sätt att förhålla sig bortom vänster/höger, men jag är tveksam till om det går i det politiska klimatet idag. Och när man pratar om ekonomisk politik, vilket alla ju förr eller senare måste göra, då måste man ju ta ställning. Det ska bli intressant att se hur de löser samarbetsfrågan. Och jag är lite nyfiken också på hur Fi kommer att förhålla sig till de här frågorna .

Anonymous said...

Mm, jag håller med. Jag tror inte folk är riktigt medvetna om hur borgerliga mp är i vissa frågor. Att dom vänder kappan lite efter vinden, hur gärna dom än vill kalla det att dom inte vill inordna sig på skalan. Sen har inte jag någon järnkoll på dom och jag gillar Wetterstrand t.ex. Men det räcker ju inte... Dom kompromissade en hel del med arbetsrätten tidigare bl.a. har jag för mig. Oberäkneliga är dom. Och ute i kommunerna har de ju ibland styrt ihop med borgarna t.ex.