Sunday, May 06, 2007

gräsänder och danspalats

"Nu börjar sommaren" sa en av oss. Sen skrattade vi alla tre där vi stod och huttrade i varma tröjor och vantar och flytvästar. Sakta puttrade vi nerför Fyrisån. Där är så vackert när solen långsamt sjunker och staden är på lagom avstånd. Bortanför övre föret ("det här är övre föret, det vet du väl?" "ja här vände man skepp förr, typ vikingaskepp" "där ser man, någon har i alla fall lyssnat") var det fullt med kor och jag blev sådär harmoniskt glad som jag nästan bara blir av kor. Efter att ha skämtat om vilka hus vi skulle bo i precis vid åns utlopp i Ekoln svängde vi in hamnen. "akta dig nu så du inte ramlar i" "jag ramlar aldrig i" säger jag som varje år och sätter mig i fören och dinglar med benen. Sen åt vi kubb och drack kaffe och te i solnedgången och skrattade åt långsamma skrytbåtar som inte lyckades masta på.

2 comments:

S. said...

Låter mysigt! Kubb är sommarfika.

Anonymous said...

Jag älskar kor. Dom är fantastiskt rogivande. Min mamma som är uppvuxen med kossor tycker dom är dumma djur.